



Starten als Ondernemer
Hoe doe je btw-aangifte als startende ondernemer?
Btw-aangifte kan lastig zijn als je net begint. Wij leggen stap voor stap uit wat je moet weten en hoe je fouten voorkomt vanaf dag één.
Hoe doe je btw-aangifte als startende ondernemer?
Start je net als ondernemer? Dan is btw-aangifte waarschijnlijk een van de eerste administratieve taken waar je tegenaan loopt. Veel starters vinden het in het begin lastig, en dat is logisch. Er komt nieuwe terminologie bij kijken, deadlines en regels waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe btw-aangifte werkt en wat jij moet weten om goed van start te gaan.
Wanneer ben je btw-plichtig als starter?
Zodra je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, beoordeelt de Belastingdienst automatisch of je ondernemer bent voor de btw. Als dat zo is, krijg je een btw-nummer en ben je verplicht om btw-aangifte te doen. In de meeste gevallen moet je dat elk kwartaal doen. Soms is het per maand of per jaar, afhankelijk van je situatie.
Wat houdt een btw-aangifte precies in?
Je berekent hoeveel btw je hebt ontvangen van klanten
Je kijkt hoeveel btw je zelf hebt betaald aan leveranciers
Je rekent uit wat je moet betalen of terugkrijgt
Je dient dit digitaal in via Mijn Belastingdienst Zakelijk
De Belastingdienst wil weten hoeveel btw je hebt ontvangen (de ‘verschuldigde btw’) en hoeveel btw je hebt betaald (de ‘voorbelasting’). Het verschil daartussen betaal je, of krijg je terug.
Wat moet je bijhouden voor een juiste aangifte?
Facturen die je hebt gestuurd met btw-bedragen
Inkoopfacturen waarop btw staat vermeld
Bonnetjes en kosten met btw voor je bedrijf
Je zakelijke boekhouding of administratiepakket
Zorg dat je alles goed en overzichtelijk bijhoudt. Gebruik je zakelijke betaalrekening en boekhoudsoftware om fouten te voorkomen.
Veelgemaakte fouten bij startende ondernemers
Geen btw in rekening brengen bij klanten
Onjuiste btw-tarieven gebruiken (0%, 9%, 21%)
Facturen vergeten in te boeken
Privékosten opvoeren met btw
Btw vergeten te verleggen bij buitenlandse klanten
Deze fouten kunnen leiden tot naheffingen of boetes. Zorg dus dat je op tijd begint en je administratie goed op orde hebt.
Wanneer moet je btw-aangifte doen?
In de meeste gevallen per kwartaal:
1e kwartaal: vóór 30 april
2e kwartaal: vóór 31 juli
3e kwartaal: vóór 31 oktober
4e kwartaal: vóór 31 januari
Let op: je moet niet alleen op tijd indienen, maar ook op tijd betalen.
Tip: gebruik een boekhouder vanaf het begin
Een goede boekhouder zorgt dat je btw-aangifte foutloos verloopt. Je voorkomt boetes, bespaart tijd en weet zeker dat je niks over het hoofd ziet. Zeker in je eerste jaar is begeleiding belangrijk om problemen te voorkomen en rust te bewaren in je administratie.
Wil je zeker weten dat jouw btw-aangifte klopt? Vraag een gratis kennismaking aan bij Voco Finance. Dan laten we je precies zien wat jij nodig hebt om sterk te starten.
Hoe doe je btw-aangifte als startende ondernemer?
Start je net als ondernemer? Dan is btw-aangifte waarschijnlijk een van de eerste administratieve taken waar je tegenaan loopt. Veel starters vinden het in het begin lastig, en dat is logisch. Er komt nieuwe terminologie bij kijken, deadlines en regels waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe btw-aangifte werkt en wat jij moet weten om goed van start te gaan.
Wanneer ben je btw-plichtig als starter?
Zodra je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel, beoordeelt de Belastingdienst automatisch of je ondernemer bent voor de btw. Als dat zo is, krijg je een btw-nummer en ben je verplicht om btw-aangifte te doen. In de meeste gevallen moet je dat elk kwartaal doen. Soms is het per maand of per jaar, afhankelijk van je situatie.
Wat houdt een btw-aangifte precies in?
Je berekent hoeveel btw je hebt ontvangen van klanten
Je kijkt hoeveel btw je zelf hebt betaald aan leveranciers
Je rekent uit wat je moet betalen of terugkrijgt
Je dient dit digitaal in via Mijn Belastingdienst Zakelijk
De Belastingdienst wil weten hoeveel btw je hebt ontvangen (de ‘verschuldigde btw’) en hoeveel btw je hebt betaald (de ‘voorbelasting’). Het verschil daartussen betaal je, of krijg je terug.
Wat moet je bijhouden voor een juiste aangifte?
Facturen die je hebt gestuurd met btw-bedragen
Inkoopfacturen waarop btw staat vermeld
Bonnetjes en kosten met btw voor je bedrijf
Je zakelijke boekhouding of administratiepakket
Zorg dat je alles goed en overzichtelijk bijhoudt. Gebruik je zakelijke betaalrekening en boekhoudsoftware om fouten te voorkomen.
Veelgemaakte fouten bij startende ondernemers
Geen btw in rekening brengen bij klanten
Onjuiste btw-tarieven gebruiken (0%, 9%, 21%)
Facturen vergeten in te boeken
Privékosten opvoeren met btw
Btw vergeten te verleggen bij buitenlandse klanten
Deze fouten kunnen leiden tot naheffingen of boetes. Zorg dus dat je op tijd begint en je administratie goed op orde hebt.
Wanneer moet je btw-aangifte doen?
In de meeste gevallen per kwartaal:
1e kwartaal: vóór 30 april
2e kwartaal: vóór 31 juli
3e kwartaal: vóór 31 oktober
4e kwartaal: vóór 31 januari
Let op: je moet niet alleen op tijd indienen, maar ook op tijd betalen.
Tip: gebruik een boekhouder vanaf het begin
Een goede boekhouder zorgt dat je btw-aangifte foutloos verloopt. Je voorkomt boetes, bespaart tijd en weet zeker dat je niks over het hoofd ziet. Zeker in je eerste jaar is begeleiding belangrijk om problemen te voorkomen en rust te bewaren in je administratie.
Wil je zeker weten dat jouw btw-aangifte klopt? Vraag een gratis kennismaking aan bij Voco Finance. Dan laten we je precies zien wat jij nodig hebt om sterk te starten.